Den enduroåkningen som bara var tänkt som ett komplement till Kim Nilssons övriga vinterträning inför speedwaysäsongen resulterade i SEGER under Östra Open förra helgen. Inom motorsporten och då främst Speedway är han ett välkänt namn och nu har vi även glädjen att välkomna honom till Fairings racingteam!
Hur är det att vara ett äkta Speedwayproffs och köra på heltid?
– För min del är det ganska hektiskt året runt. I år kommer jag att köra för Masarna i Elitserien (Bauhausligan som den nu kallas), Griparna i Allsvenskan och Unia Tarnow i polska liga 1. Så under säsongen blir det i snitt 3 st tävlingar per vecka med start i början på April till Oktober. Under vinterhalvåret är det mycket planering inför kommande säsong. Förhandlingar med klubbar, bygga ihop nya hojar, renovera motorer, besöka sponsorer, fysträning mm. mm. I stort sett kan man säga att jag lägger all min vakna tid på speedwayen eller saker kring det. Egentligen är det som att driva vilket företag som helst, fast jag har förmånen att lägga denna tid på något jag verkligen brinner för!
Du är född rakt in i motorsporten med både Far och Farfar som tillhört Svenska eliten under många år som speedwayförare är du i princip ”född” in i motorsporten – Har det bara varit en fördel eller har du känt press att prestera minst lika bra som dem ?
– Självklart har jag känt av lite press av det, dock är det ingenting jag tänker på längre. Sporten har ändrats en hel del sedan dess och jag har nog lyckats med saker som dom inte lyckats med också! Det har såklart varit en stor hjälp med två generationer erfarenhet i ryggen. Utan den erfarenheten hade jag inte varit där jag är idag!
Hur många timmar sitter du på cykeln under 1 år?
– Det blir inte många timmar eftersom heaten är så korta (ett heat tar ca. 60 sekunder). Normalt sett kör man 4-6 heat under en tävling. Så aktiv körtid på ca. 50 speedwaytävlingar skulle bli ca 5h. Meckandet och restiden kontra aktiv körtid i speedway ska man nog inte fundera på allt för mycket. Att göra i ordning en speedwaycykel efter 5 min körning tar minst 6h aktivt arbete.
Vilken seger sätter du som din främsta merit?
– Svårt att säga! Jag har gjort många bra heat som man såklart minns. Men ska jag plocka fram en tävling måste jag nog säga när jag tog min första senior SM-medalj (silver) 2014 på min dåvarande (och nuvarande igen) hemmabana i Nyköping.
Har du något roligt minne att dela med dig av ? – Speedway förare är väl ett rätt roligt släkte 😉
– Ett kul minne är när jag skrev mitt första kontrakt för en klubb i den engelska ligan. Jag skickade över en hoj och flög sedan över för att köra. När jag väl landade på Heathrow och blev upphämtad av ägarna i klubben förstod jag att skolengelskan inte tog mig speciellt långt när jag försökte förstå deras snabbpratande engelska med walesisk dialekt…. Jag körde ”nicka och se glad ut” som svar på de flesta frågor. Men speedwayåkandet kunde jag, även på engelska?
Hur noga är du med fysträning och kosthållning?
– Jag skulle säga att jag är noga med allt jag gör (dom som verkligen känner mig förstår vad jag menar….). Men i mitt huvud är jag verkligen noga med fysträningen. Kosthållningen är svår under säsong när man ofta är på resande fot. Då går det inte att ruta in sig för mycket, även om jag alltid kollar efter det bästa alternativet.
Du kör både cross , enduro och speedway. Om du enbart fick välja en gren resten av livet vilken blir det?
– Som speedwayförare måste jag ju såklart svara speedway! Men enduron är något jag verkligen fastnat för det senaste 1,5 året. Enduron har verkligen en bredd på utövare och mentaliteten i enduro världen gillar jag skarpt!
Har du hunnit få någon favorit i Fairings sortiment?
– Fuel är och kommer vara min parhäst under säsongen, men behöver jag en spark i arslet kommer EnduroX vara min bästa vän!
Foto: Roger Hultgren